domingo, 14 de diciembre de 2014

Flipped classroom

És tracta d'un model pedagògic que consisteix en donar la volta al model de classe tradicional. Flip significa donar la volta i es reflexa en allò que abans es feia a casa com per exemple els deures, ara es fan a classe i allò que escoltaven i prenien apunts a classe ara ho fan autònoms a casa. El model d'aprenentatge és més actiu ja que la feina de "producció" es fa a l'aula i la de "consum" (lectura, memorització, observació...) a casa. En aquesta era tecnològica el coneixement ja no pertany únicament a l'escola, el protagonista del aprenentatge al llarg d'aquests anys ha sigut el professor però ara aquest passa a ser un guia per l'alumne i aquest a ser el protagonista que crea el seu propi aprenentatge.

Model de la flipped classroom (extret de http://www.washington.edu/)

Aquest model es troba adaptat a segle en el qual vivim ja que introdueix les noves tecnologies, sense aquestes el model no seria capaç de dur-se a terme. L'alumne a casa seva rep la informació que el professor li proporciona a través de documents, podcasts, prezis, videos, sites, google docs...etc. Això comporta a utilitzar aquesta informació a classe per realitzar activitats, projectes individuals o en grup...etc. Les classes canvien el seu paper, s'allunyen del model tradicional que es basava en escoltar i memoritzar i es destinen amb fins més educatius com crear interacció entre el grup classe, discutir sobre temes i opinions amb fonaments, pensar, participar, fer treballs i projectes més dinàmics i innovar ja que disposem d'un temps molt ampli a classe, passem d'un aprenentatge passiu a un actiu. És crea una interacció personal amb els companys i el professor molt significativa, aquests s'ajuden entre ells i comparteixen dubtes i solucions i el professor guia i reforça aquells aspectes on troba mancances i dubtes per part dels alumnes, el feedback és l'element essencial. 

Aquí us deixo un exemple on un professor explica el canvi de metodologia a l'hora d'ensenyar als seus alumnes http://dotsub.com/view/23786608-541e-4efa-ab13-ab32467d6b31 

Tal com diu Raúl Santiago en aquest vídeo, "Podríem dividir aquest model en dues parts, la descoberta a casa i la pràctica i consolidació a classe. S'utilitza el temps de classe per treballar els aspectes en que és necessària la ajuda i experiència del docent. El paper del professor passa a ser mes rellevant i l'activitat de l'alumne més rica." Us animo a veure'l ja que penso que està molt ben explicat i s'entén de forma molt clara.



També us proporciono aquesta web on podeu veure un exemple de classe adaptada al model flipped classroom. Esta desenvolupada per un grup d'alumnes del màster de professorat en la Univeristat de Rioja. Havien de dissenyar una classe per alumnes de secundaria on parlarien del teorema de pitàgores, i ho tenien que fer utilitzant els recursos de la flipped classroom. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario