lunes, 20 de octubre de 2014

El llenguatge i les llengües

El llenguatge és més que un mitjà de comunicació. La Gran Enciclopèdia Catalana defineix el llenguatge com a:

"Facultat humana de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per ell."

"...Per això, el llenguatge suposa un aspecte individual i un aspecte social. Atenent al sistema de signes a disposició de la capacitat comunicativa de l’home —els signes podent ésser de natura diversa, segons els sentits que els poden copsar—, hi pot haver moltes menes de llenguatges: auditiu (o, correlativament, parlat), visual, olfactiu, tàctil, etc. Es dóna llenguatge sempre que dos individus, havent atribuït convencionalment un cert sentit a un acte..."

I què més important per a formar-se com a mestre que saber-ne fer un ús correcte i conèixer diferents aspectes que conformen la llengua i el llenguatge.

Elements per a una definició del llenguatge

Organització del entorn
  • Gràcies al llenguatge podem referir-nos al món, ja que aquest l'organitza, el redueix i el simplifica.
  • D'un nombre limitat d'objectes els converteix en un nombre concret d'emocions i sensacions
Pensament
  • Llenguatge i pensament van units
  • Els primers anys de vida van per separat però a partir d'aquests van unidireccionals
  • Gràcies al pensament es pot tenir un llenguatge amb si mateix
  • El llenguatge modela el pensament
  • El llenguatge ens senyala els límits del pensament
  • Tenir accés a una paraula és obrir un món
Memòria 
  • El llenguatge és el suport bàsic de la memòria 
  • Memòria individual i col·lectiva
  • Suport de la nostre història
Autoexpressió
  • Permet expressar-nos cap als demés, expressant les nostres idees, emocions, sentiments...
El llenguatge l'hem de concebre com una facultat humana

Tot individu posseeix aquesta qualitat pel fet de ser espècie humana i no conèixer la llengua no implica tenir unes capacitats inferiors. La facultat humana fa possible a l'individu deduir la llengua i emetre missatges.

"He obrit la porta" -> L'infant dedueix com s'ha aprés aquella llengua i descobreix el funcionament de  durant el seu primer any de vida. L'infant funciona per imputs.



Les llengües són autèntics monuments de la naturalesa.


Tota llengua és,i és perfecte.


La llengua és el sistema de signes orals (reflectit sovint en un codi escrit) propi d'una comunitat. El sistema de signes orals és un sistema organitzat i jeràrquic, no és un conjunt de paraules, aquestes han de tenir relació entre sí per tenir sentit. . La comunitat és el medi, les persones naixem amb un "chip" per parlar i el medi ens proporciona la llengua. 

El sistema de signes orals està organitzat en diversos nivells, als quals corresponen a unitats diferents. Aquests nivells són els següents:
  • Pragmàtic (discurs o text): Cada llengua té els seus enquadraments, registres, varietats, estàndard, col·loquial...
  • Semàntic (oració o paraula): Per a veure si té sentit
  • Sintàctic (sintagma): Si hi ha concordança amb el sintagma
  • Morfològic (Morfema): Singulars i plurals
  • Fonètic (Fonema o so): La combinació de sons diferencia una llengua d'una altre
Una llengua ha de tenir tots aquests nivells per ser considerada com a tal. 

Parlar (extret de http://web.educastur.princast.es/)




Font d'informació: Apunts COED, Gran Enciclopèdia Catalana

No hay comentarios:

Publicar un comentario