jueves, 23 de octubre de 2014

Ús de les presentacions a l'educació: Microsoft Power point

Power point és un programa que ens permet fer presentacions mitjançant diapositives a les quals podem afegir fotografies, esquemes, text, animacions, música, videos... 



Podem distingir dues classes de Powerpoints:
    • Tradicionals: Són aquells on el professor escriu l'informació de la matèria tal qual a la diapositiva. L'alumne té el Power point com a guia per anar elaborant els seus apunts. Sol passar que en aquests casos trobem massa lletra en la diapositiva i passa a ser com una mena de document de text. El mestre directament llegeix el que es troba escrit. També pot passar que es faci un abús dels sons, transicions, moviments...etc. Per un altre banda, cal que tinguem un sistema de projecció adequat a l'aula.

  • Creatius: Són aquells que utilitzen plenament els recursos d'aquesta eina. El llenguatge audiovisual els permet explicar i fer entendre més fàcilment els conceptes de la matèria. Es converteix en un diàleg mestre-alumne que permet  interacció. També permet ser mes cooperatius i creatius als alumnes.


Aquí us deixo un petit Powerpoint dinàmic en forma d'activitat que he realitzat, per poder fer la activitat cal que us el descarregeu ja que sinó no podreu clicar als "botons" indicats ni veure les transicions.





El Power Point és una eina cada cop més utilitzada en les aules a causa de l'implementació dels diferents sistemes audiovisuals, tot i que moltes vegades se'n delimita l'ús i es fa servir únicament de manera "tradicional". Cal saber que aquest programa té una infinitat de recursos per fer les explicacions mes dinàmiques a través de les diapositives. Dins d'aquestes podem insertar esquemes, gràfics, imatges, videos, sons, transcions, efectes en cada paraula o dibuix... etc. Ens permet interaccionar amb l'alumne i aquest amb la resta de companys.


Us animo a llegir aquest document realitzat per el meu professor de GTIC on exposa diferents propostes per donar-li un ús creatiu al Powerpoint. 12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa powerpoint, SIMÓN J.

Com identifiquem l'ús creatiu del Powerpoint a l'educació?
  • Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la situació de classe formal. 
  • Presentacions que provoquen la interacció.
  • Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a classe i sobretot el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions. 
  • Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.
  • Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
  • Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
  • La no limitació de l’ús del programa PowerPoint a les presentacions i pensar què es tracta d’una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
  • El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. 
Propostes d’ús creatiu i multimedial del PowerPoint
  • Ús de recursos multimedials. Per exemple: crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada.
  • Fer possible l’accés aleatori a qualsevol imatge o ampliació de manera que es pogués flexibilitzar el discurs i és pogués adaptar al ritme i/o interessos de la classe. Fugim del discurs lineal.
  • Crear un “sac” de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori.
  • El programa PowerPoint també ens pot servir per crear material escrit. És molt més fàcil crear esquemes amb PowerPoint que amb Word, o ajuntar i posar un marc a un parell de fotografies.
  • Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes 
  • Crear un treball concret amb PowerPoint, posant èmfasi a les limitacions de text que cal posar en cada diapositiva, aprofundint així en l’esforç de l’alumne a sintetitzar els conceptes. Per exemple, explica tal fet històric en 4 diapositives.
  • Construir entre tots és una exercici excel·lent per fer a classe. Podem tenir una diapositiva de PowerPoint preparada amb tot una sèrie d’elements i entre tots anar-los col·locant en el lloc corresponent i fer així una tasca de creació conjunta. Per exemple, en el cas dels més petits, podem portar preparat un paisatge i anar col·locant els animals on correspongui. 
  • Si anem una mica més enllà i disposem d’un tablet PC o d’una tauleta gràfica que ens faciliti l’ús d’un punter, podem fins i tot, i amb una mica d’habilitat, fer servir el PowerPoint com si d’una pissarra en blanc es tractés. 
  • Una diapositiva de PowerPoint pot ser entesa com una maquina de recollir idees. Tot ell en blanc esperant que nosaltres plasmen ordenadament o en desordre, les nostres idees, en un text llarg o amb fletxes i requadres, amb imatges i/o amb sons, gravant directament les nostres idees, amb l’ajut del micròfon al PowerPoint i escrivint comentaris de text.  Així doncs l’ultima proposta no està pensada per ser ensenyada sinó per recollir idees i poder-les plasmar en format digital. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario