viernes, 14 de noviembre de 2014

La composició del text: Planificació, Composició i revisió


Viquipèdia defineix el text com "un conjunt de paraules articulades que formen un discurs unitari, és una composició lingüística amb intenció de comunicar un missatge.[1]"

Com ha mestres hem de saber compondre un bon text ja que l'escriptura tant a mà com a l'ordinador serà la nostre eina essencial. Per a fer un bon text hem de seguir tres passos, planificació, composició i revisió. Cada un d'ells són imprescindibles per el següent i l'anterior. 

Aquí us mostro un esquema de la composició del text realitzat a partir del text: AMADEO, I.; SOLÉ, J. (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Editorial Columna.





A partir del text i un cop realitzat l'esquema vaig elaborar un resum per concretar més. El resum és el següent:

La planificació 
Planificar és reflexionar i establir els objectius que volem, i així dur a terme una estratègia determinada.

Anàlisi de la situació comunicativa

  • A qui vull escriure? Destinatari
Grau de formalitat: Cal que tinguem en compte que el llenguatge ha de ser més avia neutre, ni massa formal ni massa familiar.
La fórmula de tractament: Tu, vostè o vós i també el gènere si és home o dona.
La varietat dialectal: Forma de llengua estàndard
  • Sobre què vull escriure? Tema
Cal pensar què es vol dir i el missatge que volem transmetre. Cada tema ens demanarà un tipus de lèxic determinat.
  • Per què vull escriure? Objectius
Objectius diferents per a textos diferents. Diferents textos amb funció narrativa, descriptiva, explicativa i persuasiva.
  • Com ho vull escriure? Extensió i estructura
L'extensió: Depenent del tipus de text tindrem que fer un esforç de síntesi o de desenvolupament
L'estructura: Depenent del tipus de text caldrà una estructura o una altre. Cal tenir en compte que hi ha estructures estandaritzades

Recollida de la informació
Pluja d'idees: Escriure a raig tot el que ens passi per el cap en un moment determinat sobre un tema concret.
Documentació: Recerca dels documents sobre el nostre tema. Intentar respondre les 6 W (qui, què, on quan, per què i com)
Prendre apunts de la informació recollida: Observa de prop allò que s'hagi de descriure i fixar-se en els detalls.

Selecció i ordenació de la informació

Selecció de les idees: Triar i decidir quina informació ens quedem i quina desestimem
Ordenació de les idees: Cal veure quines són les idees principals i quines les secundaries. 
Tècniques d'agrupació: Formar conjunts d'idees unides per semblançes (grups, mapes conceptuals...)
Tècniques d'ordenació: Consisteix en establir un ordre per als grups formats (numeració, esquema...)

La composició o redacció
Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit

Estructura del text
El paràgraf és la seqüència intermèdia entre la frase i el text, serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen un text.

El paràgraf com a unitat temàtica: Un paràgraf té vida pròpia i tracta sobre un aspecte concret del tema general
Distribució de les idees en paràgrafs

Tipus de paràgrafs
Introductoris: Van a l'inici d'un text i preparen al lector i l'introdueixen en el que serà l'escrit. Serveix per situar el lector en un context.
Expositius: Formen el cos del text. Exposen, expliquen i desenvolupen les idees que es volem transmetre.
Conclusius: Resumeixen el text o en fan la conclusió final

Els connectors
Tipus de connectors
a) Conjuncions i locucions conjuntives
b) Preposicions i locucions prepositives
c) Adverbis i locucions adverbials

Funcions dels conncectors
a) Senyalitzar
b) Organitzar
c) Relacionar (Temporals, exemplificadors, oposició i objecció i causa i conseqüència...)

La puntuació
És una eina bàsica per estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge.

  • La coma s'utilitza per separar els elements d'una sèrie
  • El punt i coma s'utilitza el punt i coma per separar els diversos grups d'elements
  • El punt s'escriu quan una oració esta completa i no enllaçada amb cap altra
  • Els dos punts s'utilitzen per introduir enumeracions
  • Els punts suspensius tenen intenció de deixa voluntàriament inacabada la frase
  • Els signes d'entonació són frases interrogatives i exclamatives
  • Els parèntesis serveixen per afegir incisos i informació intercalada
  • Els guions per introduir a la frase un incís
  • Les cometes s'utilitzen per reproduir literalment una citació textual
L'estil
Adequació: Cal analitzar la situació comunicativa amb deteniment, tenir en compte el registre triat i usa les paraules i expressions adequades.
Claredat: Fer servir paraules d'ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el lector.
Precisió: Cada paraula que trien ha de reflectir al màxim la realitat que volem expressar.
Concisió: Millor substituir l'artificiositat per la naturalitat. Reemplaçar les perífrasis innecessàries, els tòpics...
Variació: Evitar repeticions innecessàries


La revisió
És examinar, avaluar el que he escrit, decidir si és adiu amb les nostres expectatives i modificar el que calgui per a millorar el text.

Revisió de continguts: Coherència, cohesió i adequació.
Revisió gramatical i de convencions: Correcció i variació

Per finalitzar, us mostro un esquema del procés mental cognitiu fet per Linda Flower i John R.Hayes l'any 1981. Deien que es necessiten mínim 4 o 5 línies per a desenvolupar una idea. https://drive.google.com/a/blanquerna.url.edu/file/d/0Bw2T8Xo89rubeDVCaUx4cWdvS3M/view?usp=sharing



Font d'informació: Apunts del text: AMADEO, I.; SOLÉ, J. (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Editorial Columna.

No hay comentarios:

Publicar un comentario