domingo, 21 de diciembre de 2014

Les 4 metàfores


Charles Crook planteja quatre models d'ús de l'ordinador en l'àmbit educatiu i els formula en forma de quatre metàfores. Explica com la tecnologia ens pot ensenyar i ajudar a aprendre en funció del paper que juga l'ordinador. Charles Crook es professor d'educació de la Universitat de Nottingham, un dels seus llibres és l'anomenat "Ordinadors i aprenentatge col·laboratiu". Aquí us l'adjunto perquè pugueu fer un cop d'ull i saber-ne més.






1-La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor


En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador autoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència:iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor). L’ordinador inicia l’acció, l’alumne respon i l’ordinador avalua.

Uns exemples són: Entrena't per llegir i Jclic.

Entrena't per llegir (extret de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Scratch_Logo.png)
Jclic (extret de http://cefire.edu.gva.es/)



2-La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. L'alumne és qui controla la màquina i no a l'inrevés. És ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador.
Seymour Papert va ser un dels principals teòrics d'aquesta concepció. Va crear el concepte micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés reflexiu i actiu.

Un exemple és: Scratch

Scratch (extret de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Scratch_Logo.png)

3-La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. 

Un exemple simulació són: Crayon Physics i  Doctora xinxeta

L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat.


Doctora xinxeta

                                         

La interacció amb el sistema fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta. Però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals


4-La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Extret de flickr  (enllaç)


No hay comentarios:

Publicar un comentario